Marktonderzoek II: het imago van endurance

In het marktonderzoek van studenten van CAH Dronten is niet alleen de doelgroep voor endurance onderzocht. Ook is aan allerlei soorten ruiters gevraagd hoe ze over verschillende aspecten van endurance denken.

We beginnen met het goede nieuws: endurance wordt door veruit de meesten gezien als een paardvriendelijke en actieve sport!

Over andere punten zijn de meningen verdeeld. Ongeveer 40% van de geënquêteerden denkt dat endurance vooral voor recreatieruiters is, dat endurance een dure sport is, dat de regels ingewikkeld zijn en dat je speciaal tuig nodig hebt.

Veel mensen denken dat de training veel tijd kost en dat wedstrijden ver weg zijn.
Daarnaast weet 70% niet dat je met bijna elk (gezond) paard aan endurancewedstrijden mee kunt doen. Hier blijkt echter een verschil te zijn tussen de ruiters die overwegen endurance te starten en ruiters die niet geïnteresseerd zijn. In de groep die wél geïnteresseerd is, denken veel meer mensen (de helft) dat endurance geschikt is voor alle ruiters en paarden.

Tenslotte is gevraagd naar de motivatie om paard te rijden. De resultaten komen overeen met de bevindingen van de KNHS dat natuurbeleving, contact met het paard en ontspanning voor veel ruiters reden zijn om paard te rijden. Aspecten die goed vertegenwoordigd zijn in de endurancesport!

Een mediacommissie kan deze resultaten gebruiken om een goede marketing- en communicatiestrategie op te stellen om endurance te promoten. Bijvoorbeeld door uit te dragen dat klasse I voor bijna alle ruiters en paarden geschikt is. Maar ook dat endurance op hoog niveau een echte wedstrijdsport met veel uitdaging is. En door een goed beeld te geven van de sport; hoeveel tijd kost de training werkelijk, wat kost het (van alle disciplines veruit het minst per minuut die de wedstrijd duurt :)) en hoe werkt een wedstrijd.

Met promotie kan het beeld en de kennis van endurance verbeterd worden. Echter, dat wedstrijden meestal ver weg zijn, klopt natuurlijk gewoon. Bij Enjoy the Ride blijken de meeste deelnemers uit een straal van 50 km rond de rit te komen. Als er op meer plaatsen (kleine) wedstrijden zijn, wordt het aantrekkelijker kennis te maken met endurance. (En vaker te starten voor wie al verslaafd is.)
Om dit te bereiken, dient organiseren zo makkelijk mogelijk te zijn. Het vervallen van de P/A is een grote stap in de goede richting, maar ook de KEV zou nog meer kunnen doen om organisaties te helpen en te stimuleren.

Wat betreft de communicatie-strategie: de studenten hebben alvast een voorzetje gedaan dat ik in een volgend blog zal delen. Hieronder een sneak preview!

Reageren uitgeschakeld

Filed under Columns, Nieuws

Comments are closed.